Espanya és el segon país d’Europa amb una major taxa d’abandonament escolar, només per darrera de Malta, segons dades de l'EurostatEste enlace se abrirá en una ventana nueva. En 2017, el 18,3% dels joves d'entre 18 i 24 anys van abandonar de forma prematura els estudis, havent completat com a màxim el primer cicle d'Educació Secundària. Una xifra superior en homes que en dones i que també augmenta en joves provinents d'un entorn socioeconòmic desfavorit.

No obstant això, el fracàs escolar comença molt abans d'arribar a l'abandonament dels estudis. En l'etapa d'educació primària ja es poden començar a identificar els primers indicadors de fracàs escolar. A més, els alumnes que hagin presentat dificultats en aquesta etapa educativa tindran, probablement, dificultats per recuperar-los durant l'etapa d'educació secundària i, també probablement, acumulin noves dificultats.

trastorns1webtrastorns1web

Darrera d'aquestes dificultats podem trobar trastorns de l'aprenentatge com la dislèxia o la discalcúlia; trastorns del llenguatge o altres trastorns neuropsicològics com el Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat (TDHA) que, si se sumen a situacions socioeconòmiques complexes, famílies desestructurades etc. poden danyar el creixement personal i educatiu de l'infant.


Proba pilot de suport psicològic a una escola del barri de Sant Adrià

Tots aquests motius han portat la Fundació AlisioEste enlace se abrirá en una ventana nueva i el Servei de Pediatria de l'Hospital Universitari Dexeus a posar en marxa un programa per detectar i tractar trastorns d'aprenentatge en escoles considerades d’alta complexitat, amb un elevat risc de fracàs i abandonament escolar.

"L'objectiu d'aquest projecte és ajudar a nens amb condicions complicades a nivell cognitiu a través de la identificació i tractament de xoc del trastorn però també formar els educadors per seguir l'evolució del nen un cop acabi el projecte" explica el president de la Fundació Alisio, Pablo Garriga.

La prova pilot s'ha realitzat durant el curs 2017-2108 amb 44 alumnes de diverses edats de l'Escola Bon Pastor, al barri de Sant Adrià de Barcelona.

"Som un col·legi situat a la perifèria de Barcelona, ​​considerat d'alta complexitat per les circumstàncies socioeconòmiques desfavorides de les famílies i l'entorn escolar" explica Sònia Zapata, directora del centre. "Tenim un percentatge molt elevat de nens que tenen dificultats en l'aprenentatge però no tenim els recursos per posar nom al que els passa i les famílies no es poden permetre anar a teràpia".

Capacitats cognitives per sota de la mitjana

L'equip de psicòlegs de Dexeus va començar la seva intervenció de forma individualitzada. "La primera fase ha estat la de diagnòstic en què hem trobat un percentatge de trastorns d'aprenentatge similar al de la població general, amb un alt nivell de dislèxies o de nens amb Dèficit d'Atenció, trastorns del llenguatge..." afirma la Dra. Virginia Trémols, coordinadora de l'Equip de Psicologia, Psiquiatria i Logopèdia (EPSIADEX).

"No obstant això, ens ha cridat l'atenció observar un percentatge més alt de l’habitual de nens (26,8%) amb capacitats cognitives per sota de la mitjana de la població general. Tot i que el nombre d'alumnes no és extrapolable, creiem que l'explicació podria trobar-se en l'entorn poc estimulant a nivell cognitiu en què viuen molts d'aquests nens amb situacions familiars molt complicades."

Durant la fase de diagnòstic es van detectar onze nens (24,3%) amb trastorn de l'aprenentatge amb dificultats en la lectura i l'escriptura (dislèxia); sis nens (14,7%) amb trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense hiperactivitat (TDHA); dos nens (4,9%) amb trastorns del llenguatge i un nen va ser diagnosticat com a trastorn de conducta. També es van detectar casos combinats de dislèxia i TDHA; dislèxia i discalcúlia ... entre d'altres.

"Després del diagnòstic, es va informar a les famílies i vam començar amb els grups de teràpia. Hem dividit els nens en grups per edats i tipus de trastorn i vam realitzar una sessió setmanal per grup durant 10 setmanes" afegeix la Dra. Trèmols. "La nostra idea amb la Fundació Alisio és realitzar una intervenció puntual però que deixi empremta a través de la formació dels professors perquè siguin capaços de detectar possibles trastorns de l'aprenentatge però també complementar una possible teràpia amb l'estimulació a nivell d'aula, ja que el que funciona per a un nen amb dislèxia, funciona també per a la resta de la classe" .

La importància de l’etiqueta diagnòstica

"Amb aquest projecte volem cobrir el diagnòstic de trastorns d'aprenentatge en alumnes de famílies sense recursos econòmics que necessiten aquesta etiqueta diagnòstica, no només per poder tractar el trastorn" explica la Dra. Trèmols. "El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya" afegeix, "protegeix els nens diagnosticats amb un trastorn de l'aprenentatge a través de protocols d'actuació per a una adequada atenció a la diversitat. Tenen dret a una sèrie de mesures de les que no poden beneficiar si no estan diagnosticats. Per exemple, un alumne amb dislèxia té la possibilitat de realitzar un examen oral i no escrit".

Segons explica Pablo Garriga, "el projecte pilot ha anat molt bé i la nostra voluntat és fer-lo escalable a altres centres d'alta complexitat de la perifèria de Barcelona en col·laboració amb Dexeus".