És sorprenent com els pilots de Moto GP es recuperen en només unes setmanes després d'haver protagonitzat caigudes espectaculars a gran velocitat que tenen com a resultat ossos fracturats i greus lesions.

"La innovació tecnològica està darrere d'aquestes ràpides recuperacions" afirma el Dr. Xavier Mir, cap de la Unitat de mà i microcirurgia del Departament de Traumatologia i Cirurgia Ortopèdica de l'Hospital Universitari Dexeus - Quirónsalud. "Les operacions són cada vegada menys agressives i les fixacions que s'utilitzen s'adapten cada vegada millor a l'anatomia de cada pilot. Per exemple, la clavícula és un os corb i fins fa uns anys s'utilitzava una placa de metall recta per fixar una fractura. Ara podem triar entre més de 28 tipus de placa diferents fins a trobar la que millor s'adapti a l'anatomia de l'os trencat".

motoGP PilotoswebmotoGP Pilotosweb

"Tècniques com l'artroscòpia permeten reparar l'os escafoide del canell a través d'una incisió de menys d'1 centímetre permetent que la inflamació sigui menor i millorant la recuperació" afegeix Mir.

Reconstrucció en 3D

"En motociclisme se solen produir fractures de fèmur o tíbia en caigudes múltiples o atropellaments. Són fractures d'alta energia i solen ser de certa gravetat" explica el Dr. Ignacio Ginebreda, cap de la Unitat de patologia del creixement del Departament de Traumatologia i Cirurgia Ortopèdica de l'Hospital Universitari Dexeus - Quirónsalud i especialista en extremitats inferiors de la Unitat de lesions ortopèdiques del Medical Team de Quirónsalud. "De vegades hem tingut autèntics esclats ossis amb múltiples fragments, o pilots que s'han fracturat les dues tíbies simultàniament o una tíbia i un fèmur del mateix costat" afegeix.

Les fractures articulars requereixen d'un estudi adequat d'imatge amb TAC de reconstrucció 3D i planificar la cirurgia com més aviat millor. "En el nostre centre" afirma el Dr. Ginebreda "disposem de forma permanent, de tota mena plaques de reconstrucció en titani i actualment algunes en fibra de carboni. Fins i tot, en casos especials, disposem de sistemes per poder reproduir a escala 1: 1, mitjançant impressores 3D, l'os fracturat amb tots els seus fragments i poder planificar la reconstrucció; d'aquesta manera s'estalvia temps quirúrgic i s'afavoreix la curació".

Recuperar el 100% de la mobilitat

Les lesions més freqüents entre els pilots, al costat de les de mà, són les de peu i turmell. "Aquest tipus de lesió sol requerir tractament quirúrgic complex ja que solen ser fractures múltiples que comprometen l'articulació del turmell" explica el Dr. Eugenio Jimeno, cap de la Unitat de Peu i Turmell del Departament de Traumatologia i Cirurgia Ortopèdica de l'Hospital Universitari Dexeus - Quirónsalud.

Les lesions més freqüents de peu i turmell són fractures de piló tibial, bi o trimaleolars o fractures del calcani o l'astràgal que, de vegades, van acompanyades de luxació. Necessiten reducció anatòmica i, de nou, fixació amb diversos sistemes d'osteosíntesi.

Segons el Dr. Jimeno "el major repte en les lesions dels pilots és la necessitat de recuperar la mobilitat al 100%, ja que han de gestionar el fre, el canvi de marxes o amagar el peu per la posició en carrera".

En tot cas tot i que la tecnologia ha millorat les tècniques quirúrgiques i el temps de recuperació, aquest és extraordinàriament curt en el cas dels pilots de Moto GP. Segons el Dr. Xavier Mir això es deu a tres causes: "La capacitat de patir i les ganes de tornar a córrer; la joventut dels pilots i que tenen a la seva disposició tots els recursos per recuperar-se. Inclòs el temps. Un pilot pot dedicar 12 hores al dia a recuperés. Això és una cosa que no pot fer qualsevol persona".